Skip to content

”Jag har inget att dölja”

april 23, 2009

”Jag har ingenting att dölja”

Den baskiska tidningen Gara har nu fått en kortare intervju med Beñat. Bland annat låter han meddela att ”Jag har bott här i fem år och fyra månader sedan jag gick i landsflykt, jag har aldrig dolt något och inget att dölja. Det är ingen hemlighet att jag är politiskt aktiv”, ”de visste mycket väl att jag bodde här uppe och vad jag arbetade med”. 

Vidare fortsatte han ”Jag tror inte den spanska staten kommer ge mig en rättvis behandling, naturligtvis är risken för att jag blir torterad stor, det var precis därför jag flyttade hit för fem år sedan”

Igår samlades 40 kamrater utanför domstolen och genomförde en protest, samtidigt har 70 personer skrivit på namnlistor och uppmanar Nordirlands koloniala regering, Stormont, att inte utlämna Beñat på grund risken av tortyr.

Baskiska organisationer gick ut igår och förklarade att om den brttiska regeringen utlämnar Beñat så medverkar dom till att stödja en repressiv och omänsklig stat som bryter mot de mänskliga rättigheterna. 

Beñat har varit i landsflykt sedan 2001 då han arresterades i en razzia. Sedan 2005 har hans tidigare ungdomsförbund varit olagligt och bedöms, precis som alla förbjudna baskiska organisationer, som ”terrorgrupper” om de inte öppet tar avstånd från ETA eller Batasuna och alla andra förbjudna organisationer, radiostationer, tidningar eller demonstrationer.

Gripandet gick lungt till och Beñat förklarade redan från början varför han bor i Belfast, hans politiska status i Spanien och vad hans ”brott” är. Nu riskerar han ett långt fängelsestraff och med största sannolikhet även tortyr.

p013_f01_90550

Övriga nyheter:

  1. De 8 ungdomar som blev gripna förra månaden får nu åtta års fängelsestraff som minst. Tack vare t-shirts, DVD filmer och klistermärken sammankopplar rätten dom med Batasunas ungdomsförbund Segi som anses av spansk stat vara ”en militär organisation”, trots att FN avvisar sådana påståenden. Fängelsestraffen kan bli högre framöver då de gripna misstänks även för våldsamt upplopp, nyligen blev en ung man dömd för 16 års fängelse för detta.
     
  2. Den nu upplösta baskiska organisationen 18/98 får sex av sin aktivister frisläppta av spansk domstol. Fortfarande sitter dock 41 personer dömda till hårda fängelsestraff. Bland de dömda återfinns en person som skrev en uppsats (10 års fängelse). Uppsatsen kommer läsas upp i rätten för att undersökas om den har ”kopplingar till ETA”. Man kan ju undra när worddokument började planera terroristaktiviteter.I övrigt erkänner domstolen inte 18/98 som en upplöst organisation. Rättsprocessen väntas fortsätta i månader framöver då försvarsadvokater finner domarna att ”sakna juridisk grund” och har ”svaga bevis”.
     
  3. Den nya regeringen avslöjas nu starkt dra in på utbildningsministeriets resurser. Främst gäller detta organisationer som vill sprida och utbilda det baskiska språket. Samtidigt stärks stödet till de skolor som prioriterar det spanska språket.
     
  4. Fyra av de som greps i Spanien för ETA medlemskap, bara timmar efter gripandet av Jurdan Martitegi, har nu dömts till fängelse. De fyra är Gorka Iriarte Sáez, Asier Ortiz de Guinea, Igor García Ochoa och Sergio Bravo Sáez. De sitter i fängelse fram till deras rättegång, de misstänkts för att försökt skapa den ETA cell som skulle attackera den nya socialdemokratiska presidenten. Förhandlingarna skedde i Onsdags och tog över 6 timmar.

    gorka-iriarte-s_ez_-asier-o 

